კატალოგი
პოლიტიკა
ინტერვიუები
ამბები
საზოგადოება
მოდი, ვილაპარაკოთ
მოდა + დიზაინი
რელიგია
მედიცინა
სპორტი
კადრს მიღმა
კულინარია
ავტორჩევები
ბელადები
ბიზნესსიახლეები
გვარები
თემიდას სასწორი
იუმორი
კალეიდოსკოპი
ჰოროსკოპი და შეუცნობელი
კრიმინალი
რომანი და დეტექტივი
სახალისო ამბები
შოუბიზნესი
დაიჯესტი
ქალი და მამაკაცი
ისტორია
სხვადასხვა
ანონსი
არქივი
ნოემბერი 2019 (54)
ოქტომბერი 2019 (245)
სექტემბერი 2019 (197)
აგვისტო 2019 (236)
ივლისი 2019 (209)
ივნისი 2019 (208)

თურქეთში თავისუფალ მედიაზე ცენზურა გრძელდება

თურქეთის ხელისუფლებამ, ქვეყანაში როგორც თავისუალი მედიის ერთ ერთი უმსხვილესი მედია საშუალებებიდან "სამანიოლუ" (Samanyolu Group) ჯგუფში შემავალი ტელევიზიები და რადიოები სატელიტი Türksat იდან სასამართლოს გადაწყვეტილების გარაშე გაიყვანეს.
სამართლებრივი საფუძვლის ჩვენების გარეშე ხელისუფლების კონტროლის ქვეშ მყოფმა სატელიტმა Türksat-მა, ამ ჯგუფში შემავალ 13 სატელევიზიო არხს და 4 რადიოს მიუხედავად იმისა, რომ 2024 წლამდე კონტრაქტი ჰქონდათ სატელიტური მაუწყებლობა შეუწყვიტა. პრეზიდენტ რეჯეპ ტაიპ ერდოღანის და მისი ხელისუფლების მიერ, 2013 წლის დეკემბერში ქვეყნის ისტორიაში ყველაზე გახმაურებული კორუფციული შემთხვევის გამოვლენის შემდეგ, მათ მიმართ განსხვავებული აზრის მქონე მედია საშუალებების უკანონოდ გაჩუმების მცდელობებს კიდევ ერთი დაემატა. "სამანიოლის" ჯგუფში შემავალ საინფორმაციო არხებთან ერთად, ამ ჯგუფში შემავალი კულტურული მაუწყებლობის არხები და უფრო მეტიც ქვეყნის ყველაზე რეიტინგული საბავშვო არხიც (Yumurcak TV) კი დახურა. არხების ყურება შესაძლებელია მხოლოდ ინტერნეთით და Hotbird-ის სათელითის მეშვეობით რომელიც არცერთი სხვა თურქული არხი არ არის. ეს კი ნიშნავს რომ, ამ არხებმა კარგავენ თურქეთის მასშატაბით ძალიან დიდი მაყურებელს და სარეკლამო შემოსავალს. ამან კი გამოიწვევს 850 ადამიანის სამსახურის დაკარგვას. ამ უმსხვილესი მედია ჯგუფის შეზღუდვით უკვე ქვეყანაში თითქმის აღარ დარჩა  დამოიკიდებული თავისუფალი მედია საშუალება. მოგახსენებტ რომ 2 კვირის წინ ხელისუფლებამ უსამართლოდ ხელში ჩააგდო ორი დიდი ტელევიზია; Bugün და Kanaltürk და გაზეთები; Bugün და Millet.
2010 წელს თურქეთის ფოლიციამ, ელ-კაიდას თურქეთის ფრთის „თაჰშიეჯილერ„-ს  ოფერაცია ჩაატარა და შემდეგ დაპატიმრებული იქნა მისი ხელმძღვანელი და წევრები. შარშან კი სასამართლომ, ამ ოფერაციის ჩამტარებელ პოლიცილები „თაჰშიეჯილერის„ მიმართ შანტაჟის მოწყობით დადანაშაულა ვითომ ისინი არ იყვნენ ელ-კაიდას წევრები. ისინი ტყვილად დაფატიმრებულად სცნო და გაანთავისუფლა. სასამართლომ შემდგომ ბირიქით ეს პოლიელები დააპატიმრა. ზემოთ აღნიშნული სამანიოლუ (Samanyolu) ჯგუფის გენერალური დირექტორი ჰიდაეთ ქარაჯასაც დააპატიმრეს ამ პოლიცილებთან ერთად იმიტომ რომ, ტელევიზიის ერთ სერიალში თემად იქნა ამ „თაჰშიეჯილერ„-ის საწინააღდეგო მასალა.  აღსანიშნავია ის რომ, „თაჰშიეჯილერი„-ს ხელმძვანელმა CNN Türk-ზე ჟურნალისტის შეგითხვების უპასუხობდა. იგი ელ-კაიდას ლიდერს უსამა ბენ-ლადენს აქებდა და თქვა რომ „მე მიყვარს უსამა ბენ ლადენსო„ ამათი გამკრიტიკებელი ტელევიზიის „სამანიოლუ„ (Samanyolu) ჯგუფის გენარალური დირექტორი ჰიდაეთ ქარაჯა 11 თვეა ისევ საპატიმრობაში იმყოფება.
ქვეყნის პოლიტიკურმა პარტიებმა, სამოქალაქო საზოგადოების ორგანიზაციებმა და სხვა მედია ჯგუფებმა "სამანიოლის" ჯგუფის მიმართ განხორციელებული უკანონობა, თავისუფალი მედიის გაჩუმების მცდელობად და დემოკრატიაზე დარტყმად შეაფასეს და მკაცრად გააკრიტიკეს. თურქეთის მთავარი ოპოზიციური პარტიის, სახალხო რესპუბლიკური პარტიის (CHP) სახელით განცხადება მაჰმუთ თანალმა გააკეთა სადაც მან აღნიშნა,რომ განხორციელებული ქმედებები დემოკრატიაზე თავდასხმა და საზოგადოების თავისუფლად ინფორმაციის მიღების შზღუდვა. ეს ყველაფერი კი დანაშაულია. თანალმა სკანდალურ გადაწყვეტილებაზე, ეს მხოლოდ "სამანიოლის" ტელევიიზის ჩაბნელება კი არა ქვეყნის მომავლის ჩაბნელებაც არის.-განაცხადა მან.
თურქეთში მედიის წარმომადგენილი სამოქალაქო ორგანიზაციის თურქეთის ჟურნალისტთა საზოგადოების (TGC) პრეზიდენტმა ლევენტ ოლჯიატომ, "სამანიოლის" ჯგუფში შემავალი არხების სასამართლოს გადაწყვეტილების გარეშე TURKSAT-ის მიერ უკანონოდ ჩაბნელება მკაცრად გააკრიტიკა. ოლჯიატო, "ეს ყველაფერი თურქეთში პრესის თავისუფლებაზე და აზრის გამოხატვის თავისუფლებაზე მიყენებული დარტყმაა. თურქეთის ჟურნალისტთა ასოციაციის სახელით მომზადებული ანგარიშებს თან მმართველ პარტიას თან ოპოზიციურ პარტიებს უნდა წარვუდგინოთ. თურქეთი ისეთი ქვეყანა უნდა იყოს სადაც მრავალი განსხვავებული აზრი იქნება, ერთხმიანობას უნდა გადაურჩეს. ჩვენი მთავარი სურვილი კი ეს რაც შეიძლება მალე უნდა განხორციელდეს."-აღნიშნა ლევენტ ოლჯიატომ.
თურქეთში მთავრობამ 1 ნოემბრის საპარლამენტო არჩევნებამდე ერთი კვირით ადრე "კოზა-იფექ" მედია ჯგუფში შემავალი 2 ტელევიზიისა და გაზეთების მმართვლობაც ჩაიბარა.
2013 წლის დეკემბერში გამოვლენილი ანტიკორუფციული სპეცოპერაციის შემდეგ სადაც 3 მინისტრის შვილის სახელიც მოიხსენიებოდა, პრეზიდენტი ერდოღანი და მისი მთავრობა თავისუფალი მედიის გაჩუმებისთვის ყველანაირ უკანონობას სჩადიან.


скачать dle 11.3